inbound-marketing
Strona główna » Inbound marketing – co to jest – wady i zalety

Inbound marketing – co to jest – wady i zalety

Marketing to nie tylko promocja produktów, czy usług. W obecnych czasach marki nie mają szansy przetrwać na rynku bez prężnie działających strategii marketingowych. Nie wspominając o wybiciu się na tle konkurencji. Niezależnie od sektora, w którym marka działa, dobór i wdrożenie skutecznych działań marketingowych to podstawa sukcesu. Nawiązanie dobrego kontaktu z potencjalnym gronem odbiorców, a następnie dbanie o relacje z klientami są kluczowe dla budowy wizerunku marki. To właśnie zakłada inbound marketing. Dlaczego warto wdrożyć go w strategie marketingowe każdej firmy? 

Inbound marketing – co to takiego?

Mianem inbound marketingu określa się strategie, które nastawione są na pozyskanie klienta poprzez skłonienie go do samodzielnego nawiązania kontaktu z marką. Dzięki nim możliwe jest budowanie silnych relacji z klientem, które będą owocowały jego lojalnością oraz zaufaniem. Taki klient będzie bardziej skłonny do powrotu oraz polecenia marki innym. Inbound marketing to przede wszystkim dwukierunkowa komunikacja, która zakłada interakcję z odbiorcą. W dobrze przeprowadzonych działaniach klient zawsze może liczyć na informację zwrotną, doradztwo oraz indywidualne zaspokojenie jego potrzeb. Do działań inbound marketingowych zaliczamy m.in.: content marketing, SEO czy też seowriting. W przygotowaniu strategii ważne jest poinformowanie grona potencjalnych odbiorców o obecności marki na rynku, a następnie zaangażowanie go w interakcję. Postowanie angażujących treści, które skłonią internautów do polubienia lub skomentowania treści to dobry początek. Ważne na tym etapie będzie odpowiadanie na komentarze internautów, co przełoży się na wzbudzenie ich sympatii. Kolejnym istotnym elementem inbound marketingu jest sprawne zapewnienie rozwiązania problemów konsumentów oraz szybkie rozwianie ich wątpliwości. 

Inbound marketing – zalety 

Niewątpliwą zaletą wykorzystywania inbound marketingu w skoordynowanych działaniach promocyjnych jest budowanie silnej relacji z odbiorcami. Jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów zdobycia zaufania klientów, co przekłada się na większą sprzedaż, możliwość pozyskania nowych odbiorców oraz budowę lepszego wizerunku marki. Kolejną zaletą jest budowanie zaangażowania klienta, co przekłada się na stworzenie pewnej i obiecującej grupy docelowej, która nie tylko dokona zakupu, ale również chętniej wróci i ponownie skorzysta z usług marki lub nabędzie jej produkty. Tak zbudowana baza subskrybentów z pewnością wpłynie na zwiększenie sprzedaży. Korzyści, jakie przynosi inbound marketing, są długofalowe. Również te finansowe. Generuje on mniejsze koszty dotarcia do klientów, poprzez precyzyjnie ukierunkowaną komunikację. Szybsza i prostsza droga trafiania do grupy docelowej to niższe koszty generowania leadu oraz konwersji. Inną zaletą wartą podkreślenia jest brak agresywnego i nachalnego przekazu, który czasami ma wręcz przeciwny skutek od zamierzonego – zniechęca odbiorcę.

Inbound marketing – wady

Należy pamiętać, że inbound marketing nie sprawdzi się w strategiach każdej marki i posiada on zarówno zalety, jak i wady. W zależności od branży, w której działa dana firma aktywność inbound marketingowa może być mniej lub bardziej skuteczna. Jeśli w danej branży istnieje nasycenie wysokiej jakości treściami, mniejsze marki mogą mieć duży problem z przebiciem się oraz trafieniem do potencjalnego odbiorcy. Należy również pamiętać i wziąć pod uwagę, że działania inbound marketingowe są długofalowe. Efekty strategii mogą nie pojawić się natychmiastowo, dlatego nie sprawdzą się dla marek, które chcą szybko zadziałać na rynku. Wymagają one cierpliwości również w oczekiwaniu na wzrost przychodów, dlatego warto je stosować obok innych działań marketingowych nastawionych na promocję marki oraz sprzedaż. 

Przed dobraniem odpowiednich strategii marketingowych konieczne jest określenie celu oraz możliwości marki. Jeżeli firma nie chce lub nie może zainwestować wysokich kwot w działania marketingowe, inbound marketing jest doskonałym rozwiązaniem, które zapewnia oczekiwane efekty przy jednoczesnym zachowaniu niskich kosztów.

źródło: quality-factor.pl