Uporządkowanie marki osobistej przynosi konkretne korzyści. Wzmacnia lojalność dotychczasowych klientów i przyciąga nowych. Pozytywnie wpływa na to, jak brand jest postrzegany na rynku, a także zwiększa jego rozpoznawalność i ułatwia ekspertowi osiągnięcie sukcesu w branży. Jakie działania warto więc podjąć, by uporządkować markę osobistą i realizować założone cele?
Marka osobista – dlaczego warto nad nią pracować?
Marka osobista to termin odmieniany w marketingu przez wszystkie przypadki. Przyjmując punkt widzenia T. Petersa, można stwierdzić, że każdy ma swoją markę osobistą. Nie każdy jednak świadomie, umiejętnie i konsekwentnie nią zarządza. W efekcie pozbawia się określonych korzyści. Dlaczego warto pracować nad marką osobistą?
- Marka osobista działa niczym trampolina biznesowa. Dzięki niej potencjalni klienci już na starcie wiedzą, z kim mają do czynienia. Są więc bardziej skorzy do kontaktu i skorzystania z usług lub produktów sygnowanych brandem.
- Marka osobista przełamuje pierwsze lody. Wzbudza zaufanie wśród klientów. Sprawia, że nie mają oni wrażenia, że stanowi abstrakcyjny twór, lecz jest „bytem z krwi i kości”, który działa według określonych wartości. Stanowi więc pomost pomiędzy stronami, zwłaszcza jeśli nie mają one możliwości poznać się osobiście.
- W oczach klientów i kontrahentów marka osobista potwierdza kompetencje eksperta. Ułatwia to nawiązywanie współpracy, a dla eksperta stanowi kartę przetargową, np. do negocjowania ceny i warunków usług.
Marka osobista zwiększa również zasięg reklamowy. Pozwala dotrzeć do sprecyzowanej grupy odbiorców, co zwiększa prawdopodobieństwo nawiązania współpracy. Co więcej, skupia wokół firmy grupę orędowników, co pozytywnie wpływa na odbiór brandu wśród potencjalnych klientów. Wszystko to znajduje swoje odzwierciedlenie w zyskach. Marka osobista po prostu zarabia, także będąc źródłem dochodu pasywnego, np. jeśli dana osoba zdecyduje się stworzyć płatnego e-booka.
Jak uporządkować markę osobistą?
Wbrew pozorom marka osobista nie jest zarezerwowana wyłącznie dla ekspertów, blogerów, osób pełniących funkcje publiczne czy też celebrytów. Z koncepcji personal brandingu (rozumianego jako kreowanie wizerunku osobistego i budowanie własnej marki osobistej) może skorzystać każdy, kto chce mieć realny wpływ na swój rozwój zawodowy. Jak w kilku krokach uporządkować swoją markę osobistą?
- Nie kopiuj innych. Nie ma nic gorszego niż powielanie tych samych treści i form co konkurencja. Oczywiście, działając w określonym środowisku, nie sposób nie podejmować branżowych tematów i mieć zawsze odmienne zdanie niż inni. Niemniej należy zachować unikalną perspektywę. Musi być ona widoczna w każdym działaniu.
- Znajdź faktor, który Cię wyróżni. W przeciwnym razie szybko znikniesz w gąszczu konkurencyjnych firm. Znajdź coś, co pozwoli Cię skojarzyć i zapamiętać. Nawet jeśli teraz klient nie wybierze Twoich usług/produktów, zapadniesz mu w pamięć. Zwiększy to prawdopodobieństwo, że odezwie się do Ciebie w przyszłości. Pamiętaj, że sama twarz i nazwisko to obecnie za mało. Złóż klientowi unikalną obietnicę.
- Sformułuj myśl przewodnią. Powinien to być krótki, jednoznaczny komunikat, w którym zawrzesz to, czym się zajmujesz. Myśl przewodnia nie może mieć jednak wyłącznie charakteru informacyjnego. Musi też zachęcać klienta do wyboru Twojej oferty.
- Opisz wektory budujące markę. Możesz wykorzystać metodę przedstawioną przez Wally’ego Olinsa w „Podręczniku brandingu”. Sprawdzi się ona nawet w przypadku osób bez dużego doświadczenia marketingowego. Brytyjski marketingowiec poleca skupić się na czterech wektorach budujących markę – zachowaniach, komunikacji, otoczeniu, produktach.
Pamiętaj, wszystko, co robisz, powinno stanowić spójną całość. Klienci szybko wychwycą nieścisłości. W efekcie nie obdarzą Cię zaufaniem. Jeśli nie chcesz eksperymentować z marką osobistą, jednak potrzebujesz skutecznej strategii jej rozwoju, skorzystaj z profesjonalnego wsparcia. Dzięki temu zyskasz pewność, że Twoje działania przyniosą określone rezultaty.